Românii și frica de tehnologie: de ce se feresc de online banking și plăți pe internet
Pandemia a accelerat digitalizarea serviciilor bancare din România, dar asta nu înseamnă că românii au devenit mai relaxați peste noapte când vine vorba de cheltuieli pe internet.
Un număr copleșitor de români evită să facă plăți online. Pentru că nu sunt acomodați cu tehnologia modernă, trăiesc cu impresia că nu au control asupra modului în care se desfășoară lucrurile pe ecranul laptopului, al tabletei sau al telefonului. Nu ajută nici faptul că, în funcție de vârstă, au câteva decenii în spate în care s-au obișnuit să meargă la bancă pentru orice.
Punctual, digitalizarea a prins viteză în criza pandemică, majoritatea băncilor accelerând procesele de tranziție pe care le aveau oricum în proiect. De partea cealaltă a baricadei, clienţii se mişcă, uşor, uşor, spre mediu online. În mod regretabil însă, nu sunt corelate vitezele cu care rulează cele două părți.
Principala barieră pentru românii care evită plățile online sau nu utilizează online/mobile banking pentru tranzacții bancare este teama de furtul datelor personale, menționat de 26% dintre respondenți. Plata online nu le oferă românilor sentimentul de control, așa cum o face contactul direct cu banii (11%). Pentru românii care nu fac plăți online, un alt motiv este obișnuința de a merge la bancă pentru a face plăți și preferința acestora de a avea contact direct cu numerarul (11%).
Acestea sunt concluziile unei analize recente realizate de Reveal Marketing Research. Agenția de cercetare a încercat să înțeleagă piedicile românilor, pe ce se bazează reticența acestora față de tranzacțiile online, într-o perioadă în care se recomandață evitarea numerarului.
„Având în vedere contextul pandemiei, putem observa o tendință spre utilizarea metodelor de plata online pentru a minimiza, astfel, riscul îmbolnăvirii prin contactul cu banii. Este interesant faptul că diferințele dintre mediul urban si mediul rural în utilizarea plăților online devin tot mai mici, conform datelor Reveal Marketing Research. Într-adevăr, încă există bariere, însă procentele sunt semnificativ mai scăzute, comparativ cu anii anteriori. Situația de față este promițătoare.” (Marius Luican, CEO Reveal Marketing Research).
În final, se merge într-o direcție îmbucurătoare, iar asta este cel mai important. Piedicile nu sunt însă deloc puține. Pe lângă teama de furtul datelor personale, pentru români, cash-ul oferă sentimentul de control datorită contactului direct cu banii (11%), astfel încât, aceștia preferă să utilizeze plata cu numerar, în detrimentul plății online sau prin aplicații mobile.
Seniorii pensionari sunt cei care au invocat în cea mai mare măsură această barieră în ceea ce privește plățile pe Internet (29%), fiind urmați de familiile tradiționale (27%). Doar 18% dintre participanții la studiu afirmă că nu au probleme în a utiliza servicii de banking online, în timp ce 11% nu pot trece peste rutina mersului la bancă și interacțiunea cu numerar.